Pentax DSLR camera

Tengah borak-borak dengan Ayachik pasal camera.Tiba-tiba aychik kata 'Jom tukar camera. Pakai Pentax pulak'. Aku pon macam apebenda lah Pentax ni. Pelik-pelik je. Yela orang sekarang sibuk duk melayan Nikon/Canon/Sony/Olympus. Aku pon macam layan-layan biasa je kan. Pastu dapat pulak link Pentax nih.klik link pentax kalau nak tengok. Terus berminat!

Ada banyak model iaitu K-r , K-x , K-7 dan K-5. Mula-mula cerita pasal K-r la kan sebab ingat K-r bakal masuk Malaysia tak lama lagi. K-r ni kira macam basic dslr la dalam Pentax ini. Basic Basic pon..
  • body motor
  • IS body
  • ISO 100-25600!!
  • 6fps!!
  • boleh gune 4 AA Size battery kalau emergency
  • HDR in body!
  • face detection
  • 1/6000s shutter speed..500d,d90 =1/4000 je.. :P
  • Kalau nak tahu lagi rajin-rajin lah tengok. Klik sini
Canon 500d/550d tak ada semua ini. Cuma kelebihan Canon tadi megapixel-nya lebih besar dan movie mode 1080HD. Dalam bab lain,memang Pentax K-r ni menang. Setakat megapixel tu aku tak heran sangat. Sekarang pon aku pakai 8mp je walhal boleh 15.1mp. Aku compare dengan Canon ini sebab harganya lebih kurang. Pentax K-r ni boleh dibeli dengan harga dalam rm2500 je. Dari sini dah tahu. Ini baru basic. Belum tengok K-7 dan K-5 lagi.

Ini standard colour

 Haaa! banyak gila. Pilih la mana satu korang nak. Hehe.

Akan aku sambung pasal ini dalam entry yang seterusnya. Selamat!

2 comments:

  1. haha!!! masuk blog lak..hehe
    copy ayat org lak tuh...

    ReplyDelete
  2. haha pendapat yg sama lah. xtau nk ckp ape.
    tggu lah next entry, copy lg. hahaha.

    ReplyDelete