Dah buat salah, tak sedar diri

Assalamualaikum dan Salama Sejahtera.

Entri kali ini bukanlah aku nak berjiwang-jiwang. Bukan juga untuk mengadu domba dan bukan juga untuk memaki hamun sesiapa. Tidak sama sekali. Tujuan aku tulis pasal isu 'dah buat salah, tak sedar diri' ini bukan lah nak perli atau memperkecilkan sesiapa. Ini hanya lah pendapat peribadi buat sesetengah manusia yang agak negatif.

Oh ya. Negatif yang aku maksudkan tu ialah langsung tak boleh terima teguran, kritikan, dan apa-apa lagi yang berunsurkan positif. Yang dia nak, hanyalah pujian melambung yang membuatkan dia berasa seperti di awang-awangan. On the top lah gitu.

Aku ambil contoh paling simple lah kan. Aku ambil seorang perempuan yang mengupload gambar dirinya di laman-laman sosial dalam keadaan yang menjolok mata ataupun nak lagi kurang ajar, separuh bogel nak lagi kurang ajar, konon hot. Actually tak hot pon. Banyak duit syiling, lutut hitam legam. Hot ke? Tidak sama sekali.

Ok sambung cerita, lalu nak dijadikan cerita, mesti ramai yang tertarik lalu gatal tangan nak komen, termasuklah aku. hehe. gurau je. Datang lah seorang mamat ni tegur "amboi seksinye","tak cukup kain ke?hihi", dan macam-macam lagi lah ragam komen yang sejenis macam ni. Lantas dengan bongkaknya si perempuan ni cakap apa?

"Kenapa? Dosa i, you yang tanggung ke? Body i suka hati i lah.
Kubur lain-lain ok, mind your own business."

Lepas tu boleh bangga pulak dengan statement bodoh ni yang berjaya menutup mulut para pengkritik. 
Come on lah. Dunia ni manusia lain-lain. Ada banyak jenis. Dari yang alim, yang alim banyak, yang alim sikit, yang tak alim pon ada. Tak kisah lah mana-mana. So kalau kita dah letak gambar macam tu untuk tontonan satu dunia. Kenalah berani terima teguran, kritikan orang terutama yang berpengaruh positif. Lainlah semua yang tengok gambar tu jenis yang sosial dan sikit pon tak kisah pasal benda ni. 

Jawapan kepada soalan si perempuan itu macam ni je.
  • Dosa pahala itu semua urusan Allah dan bukankah Islam mengajar kita untuk saling ingat-mengingati?
  • Tubuh badan kita ini hanyalah pinjaman sementara daripada Allah je dan bukan kita yang punya. Kalau kita yang punya, sesuka hati kita boleh mematikan dan menghidupkan semula macam handset. Guna habis bateri, cas la balik.
  • Kubur lain-lain? kalau dalam situasi macam ni. "Tiba masa kau nanti, kau jaga kubur kau sendiri, mandikan mayat sendiri, kafankan sendiri, solatkan sendiri, tanam pon sendiri." Tak payah melibatkan orang lain. Kubur lain-lain kan. Sendiri boleh setel. HAHA
Walaupun kita belum lagi nak terima teguran sesiapa, kalau kita tahu teguran itu akan membawa kita ke arah positif. Terima lah dengan hati yang terbuka. Tak payah nak herdik-herdik,gaduh-gaduh. Paling senang, ucap saja thanks

Cerita di atas tiada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Tapi aku yakin, mesti banyak yang berlaku. hehe. Jadilah terimalah teguran dan kritikan dengan positif. Semua manusia tak sempurna. :)

Sekian, Wassalam.

10 comments:

  1. like this entry! :) sbb aku penah juga menegur tapi dijawab begitu.

    ReplyDelete
  2. haha thanks. xpe, teruskanlah menegur tu. jgn putus asa.

    ReplyDelete
  3. bang, apa yang abang cakap semua betol. tapi yang kaler merah tu je salah sikit. business la bang, bukan businness :)

    ReplyDelete
  4. ok Thanks to Edzwan Ismail.. nmpak tak kawan2?
    nmpak kn di situ kita dh dpt satu contoh ingat mengingati.. hahah.

    ReplyDelete
  5. wow....!! matured nyer pemikiran.... dah bole kawin nih..!! huhuhuh

    ReplyDelete
  6. haha. mmg nak kahwin pon. tggu duit n masa je. haha gurau je.

    ReplyDelete
  7. Nice One...
    tp nak wat camne lelaki tetap nk tgk jgk...kih kih kih

    ReplyDelete
  8. haha. tulah fitrah. tp tgok kali pertama xdosa. ahah. yg disentuh skang ni bila ditegur, tayah la melenting. hehe

    ReplyDelete
  9. entri bagus untuk yg masih tak sedar diri.
    =)

    ReplyDelete